Pečovatelská služba

Poslání

Posláním Pečovatelské služby je poskytovat podporu a pomoc osobám, které vzhledem k věku a zdravotnímu stavu nemohou vykonávat běžné činnosti samostatně a potřebují pomoc druhé osoby. Pomoc a podpora je v této souvislosti poskytována také rodinám či blízkým, kteří o ně pečují. Služba je poskytována podle individuálních potřeb osob tak, aby zůstala zachována jejich soběstačnost a možnost setrvat v přirozeném prostředí. 

 

Cílová skupina

Pečovatelská služba je určena osobám od 65 let věku (nebo od doby přiznání starobního důchodu), osobám s chronickým onemocněním nebo zdravotním postižením, které se nachází v nepříznivé sociální situaci a potřebují pomoc druhé osoby, aby mohly co nejdéle setrvat ve svém přirozeném prostředí. Nepříznivou sociální situací se rozumí snížená soběstačnost v některých z těchto oblastí:

-péče o vlastní osobu (např. osobní hygiena, oblékání, použití WC),

-zajištění stravy (např. dovoz, příprava jídla a pití, podávání jídla a pití),

-zajištění chodu domácnosti (např. běžný úklid a údržba domácnosti, běžné nákupy a pochůzky, praní a žehlení prádla),

-kontakt se společenským prostředím (např. doprovod do zdravotnického zařízení, do institucí, do veřejných služeb),

-uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí,

- v oblasti bezpečí a setrvání v přirozeném sociálním prostředí.

 

Cíle služby

1. Podpora klienta v běžném způsobu života v jeho přirozeném prostředí

- podpora a pomoc v domácím prostředí klienta dle jeho individuálních potřeb,
- podpora klienta při využívání běžně dostupných služeb.

2. Podpora soběstačnosti klienta

- motivace klienta k zachování jeho schopností a dovedností,
- zapojení klienta do péče o svou osobu,
- podpora klienta k udržení jeho zvyků.

 

Zásady poskytování služby

Dodržování práv - pracovníci při poskytování služby dodržují a respektují práva klienta.

Respektování volby - pracovníci respektují vlastní rozhodnutí a přání klienta.

Individuální přístup – pracovníci přizpůsobují služby klientovi dle jeho individuálních potřeb.

Pružnost poskytované služby – pracovníci se snaží pružně reagovat na aktuálně hlášené změny v poskytování služby u klienta (např. změna času poskytnutí služby z důvodu návštěvy lékaře).

Poskytování odborné služby - pracovníci se průběžně odborně vzdělávají, dbají na celoživotní profesní růst, získané znalosti si navzájem předávají a zavádějí je do praxe.

Týmová spolupráce - pracovníci při poskytování služby vzájemně spolupracují a předávají si informace o klientech a průběhu služby.

 

Základní činnosti

Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,

- pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
- pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru,
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík.

Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,

- pomoc při úkonech osobní hygieny,
- pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
- pomoc při použití WC.

Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,

- dovoz nebo donáška jídla,
- pomoc při přípravě jídla a pití,
- příprava a podání jídla a pití.

Pomoc při zajištění chodu domácnosti,

- běžný úklid a údržba domácnosti,
- pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti,
- donáška vody, topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení,
- běžné nákupy a pochůzky,
- velký nákup, např. týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti,
- praní a žehlení ložního prádla, popř. jeho drobné opravy,
- praní a žehlení osobního prádla, popř. jeho drobné opravy.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,

- doprovod dětí a dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět.

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí,

Pomoc při zajištění bezpečí a možností setrvání v přirozeném sociálním prostředí

- dohled, aby osoba závislá na pomoci nezpůsobila ohrožení sobě ani svému okolí

 

Uplatnění vlastní vůle klienta

- Klient si sjednává poskytovanou službu ve Smlouvě o poskytnutí služby sociální péče - pečovatelské služby dle svých potřeb, dobrovolně.
- Klient si může zvolit osobu (blízká osoba, soused, přítel, apod.), která se bude účastnit sociálního šetření.
- Pracovníci poskytují sjednanou službu klientovi na základě individuálního plánu, který je sestaven a aktualizován dle jeho potřeb a přání.
- Pracovníci respektují vůli klienta a podporují ho v uplatňování vlastní vůle při poskytování služby.
- Klient může jednat na základě vlastního rozhodnutí, má právo na přiměřené riziko.
- Klient má možnost podat podnět, stížnost nebo pochvalu (postup je uveden v Příručce klienta).
- Klient může vypovědět Smlouvu o poskytnutí služby sociální péče - pečovatelské služby kdykoliv, bez udání důvodů.

 

Kontakt:

Andrea Strachotová, DiS.
vedoucí Charitní pečovatelské služby
U Bašty 275/3, 748 01 Hlučín
Kancelář: pondělí – čtvrtek 8:00 – 14:00 hod.
tel.: 603 502 753
e-mail: andrea.strachotova@charitahlucin.cz

 

Charitní pečovatelskou službu podporují:

města a obce Hlučínska

Provoz pečovatelské služby Charity Hlučín byl podpořen dotací ze státního rozpočtu prostřednictvím Moravskoslezského kraje. Služba byla podpořena Moravskoslezským krajem v rámci Programu na podporu financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb včetně realizace protidrogové politiky kraje.

 

 

CHPS_leták 25.pdf Informační leták 212 kB
Ceník CHPS od 1.9.2024.pdf Ceník 1113 kB
dost CHPS.pdf Žádost 160 kB
smlouva.pdf Vzor smlouvy 831 kB
Příručka klienta.pdf Příručka klienta 725 kB
Individuální plán.pdf Vzor individuálního plánu 720 kB
Informace o zpracování OÚ pro klienty.pdf Informace o zpracování OÚ pro klienty 754 kB
Informace pro zájemce.pdf Informace o zpracování OÚ pro zájemce o službu 733 kB
Informace o zpacování OÚ pro osoby blízké.pdf Informace o zpracování OÚ pro osoby blízké 691 kB
Informace o zpracování OÚ pro osoby blízké - info od rod.přísl..pdf Informace o zpracování OÚ pro osoby blízké - info od rod.přisl. 691 kB

Copyright © 2018 Charita Hlučín - Všechna práva vyhrazena.

Vytvořil WebAp | Webové a grafické studio