Posláním Pečovatelské služby je poskytovat podporu a pomoc osobám, které vzhledem k věku a zdravotnímu stavu nemohou vykonávat běžné činnosti samostatně a potřebují pomoc druhé osoby. Pomoc a podpora je v této souvislosti poskytována také rodinám či blízkým, kteří o ně pečují. Služba je poskytována podle individuálních potřeb osob tak, aby zůstala zachována jejich soběstačnost a možnost setrvat v přirozeném prostředí.
Pečovatelská služba je určena osobám od 65 let věku (nebo od doby přiznání starobního důchodu), osobám s chronickým onemocněním nebo zdravotním postižením, které se nachází v nepříznivé sociální situaci a potřebují pomoc druhé osoby, aby mohly co nejdéle setrvat ve svém přirozeném prostředí. Nepříznivou sociální situací se rozumí snížená soběstačnost v některých z těchto oblastí:
-péče o vlastní osobu (např. osobní hygiena, oblékání, použití WC),
-zajištění stravy (např. dovoz, příprava jídla a pití, podávání jídla a pití),
-zajištění chodu domácnosti (např. běžný úklid a údržba domácnosti, běžné nákupy a pochůzky, praní a žehlení prádla),
-kontakt se společenským prostředím (např. doprovod do zdravotnického zařízení, do institucí, do veřejných služeb),
-uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí,
- v oblasti bezpečí a setrvání v přirozeném sociálním prostředí.
1. Podpora klienta v běžném způsobu života v jeho přirozeném prostředí
- podpora a pomoc v domácím prostředí klienta dle jeho individuálních potřeb,
- podpora klienta při využívání běžně dostupných služeb.
2. Podpora soběstačnosti klienta
- motivace klienta k zachování jeho schopností a dovedností,
- zapojení klienta do péče o svou osobu,
- podpora klienta k udržení jeho zvyků.
Dodržování práv - pracovníci při poskytování služby dodržují a respektují práva klienta.
Respektování volby - pracovníci respektují vlastní rozhodnutí a přání klienta.
Individuální přístup – pracovníci přizpůsobují služby klientovi dle jeho individuálních potřeb.
Pružnost poskytované služby – pracovníci se snaží pružně reagovat na aktuálně hlášené změny v poskytování služby u klienta (např. změna času poskytnutí služby z důvodu návštěvy lékaře).
Poskytování odborné služby - pracovníci se průběžně odborně vzdělávají, dbají na celoživotní profesní růst, získané znalosti si navzájem předávají a zavádějí je do praxe.
Týmová spolupráce - pracovníci při poskytování služby vzájemně spolupracují a předávají si informace o klientech a průběhu služby.
Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
- pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru,
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík.
Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
- pomoc při úkonech osobní hygieny,
- pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
- pomoc při použití WC.
Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
- dovoz nebo donáška jídla,
- pomoc při přípravě jídla a pití,
- příprava a podání jídla a pití.
Pomoc při zajištění chodu domácnosti,
- běžný úklid a údržba domácnosti,
- pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti,
- donáška vody, topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení,
- běžné nákupy a pochůzky,
- velký nákup, např. týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti,
- praní a žehlení ložního prádla, popř. jeho drobné opravy,
- praní a žehlení osobního prádla, popř. jeho drobné opravy.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- doprovod dětí a dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
Pomoc při zajištění bezpečí a možností setrvání v přirozeném sociálním prostředí
- dohled, aby osoba závislá na pomoci nezpůsobila ohrožení sobě ani svému okolí
- Klient si sjednává poskytovanou službu ve Smlouvě o poskytnutí služby sociální péče - pečovatelské služby dle svých potřeb, dobrovolně.
- Klient si může zvolit osobu (blízká osoba, soused, přítel, apod.), která se bude účastnit sociálního šetření.
- Pracovníci poskytují sjednanou službu klientovi na základě individuálního plánu, který je sestaven a aktualizován dle jeho potřeb a přání.
- Pracovníci respektují vůli klienta a podporují ho v uplatňování vlastní vůle při poskytování služby.
- Klient může jednat na základě vlastního rozhodnutí, má právo na přiměřené riziko.
- Klient má možnost podat podnět, stížnost nebo pochvalu (postup je uveden v Příručce klienta).
- Klient může vypovědět Smlouvu o poskytnutí služby sociální péče - pečovatelské služby kdykoliv, bez udání důvodů.
Andrea Strachotová, DiS.
vedoucí Charitní pečovatelské služby
U Bašty 275/3, 748 01 Hlučín
Kancelář: pondělí – čtvrtek 8:00 – 14:00 hod.
tel.: 603 502 753
e-mail: andrea.strachotova@charitahlucin.cz
Charitní pečovatelskou službu podporují:
města a obce Hlučínska
Provoz pečovatelské služby Charity Hlučín byl podpořen dotací ze státního rozpočtu prostřednictvím Moravskoslezského kraje. Služba byla podpořena Moravskoslezským krajem v rámci Programu na podporu financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb včetně realizace protidrogové politiky kraje.
![]() |
Informační leták | 212 kB |
![]() |
Ceník | 1113 kB |
![]() |
Žádost | 160 kB |
![]() |
Vzor smlouvy | 831 kB |
![]() |
Příručka klienta | 725 kB |
![]() |
Vzor individuálního plánu | 720 kB |
![]() |
Informace o zpracování OÚ pro klienty | 754 kB |
![]() |
Informace o zpracování OÚ pro zájemce o službu | 733 kB |
![]() |
Informace o zpracování OÚ pro osoby blízké | 691 kB |
![]() |
Informace o zpracování OÚ pro osoby blízké - info od rod.přisl. | 691 kB |